Presentació del 5è BCN FILM FEST
El dimarts 9 de febrer, als Cinemes Verdi, es va presentar la 5ena edició del Barcelona Film Fest. En paraules de la directora del festival, Conxita Casanovas, aquesta edició vol ser un ‘‘motor’’ per al retorn a la normalitat, alhora que ha de suposar un pas més cap a la consolidació del festival en el calendari cultural més enllà de Barcelona. Amb aquesta finalitat, es vol fer un festival 100% presencial i, per tal d’encoratjar tant el públic assidu, com el més jove que «viu d’esquenes al cinema», es mantindran els preus de 2,90€ per entrada. Malgrat la pandèmia, s’espera que en termes de públic es puguin repetir els 10,000 espectadors de l’edició passada. En cas que per les restriccions d’aforament i mobilitat no fos possible celebrar-ho del 15 al 23 d’abril, se celebraria més endavant.
En termes de programació, destaca la retrospectiva dedicada a Chaplin pel centenari del seu primer llarg, The Kid (1921). El noi del títol, un joveníssim Jackie Coogan, pren el protagonisme del cartell d’aquesta edició, sorgint d’entre les butaques d’una sala de cinema. La retrospectiva inclou 10 de les 11 pel·lícules que va dirigir, i 7 dels seus curts més destacats. Casanovas va reiterar la voluntat del festival d’acostar els clàssics, a través de cada retrospectiva, al gran públic.
En la mateixa línia de divulgació, el coordinador del festival, Ángel Romero, va presentar una secció, en col·laboració amb CineAsia, de cinema japonès de tots els temps. Aquesta secció, que es repeteix a cada edició enfocada a un país diferent, consistirà exclusivament en adaptacions literàries, però no se n’ha avançat cap títol.
Pel que fa a la secció oficial, seguint la tònica d’anys anteriors i en consonància amb la secció de cinema asiàtic, totes les pel·lícules en concurs són o bé adaptacions literàries, o bé basades en fets reals. La programació que s’ha avançat trena un equilibri entre comèdies i drames, produccions amb estrelles com Isabelle Huppert, Naomi Watts, o Sigourney Weaver, i petites produccions que potser no arribarem a veure en sales comercials, sobre el genocidi ruandès, la llei islàmica a l’Iran, o la política danesa a l’esclat Segona Guerra Mundial.
Conxita Casanovas també ha posat èmfasi en el compromís del festival amb la cultura, que es manifesta en la primacia de les adaptacions literàries entre les pel·lícules seleccionades. També com a mostra d’aquest compromís s’ha avançat l’exhibició fora de competició d’un documental sobre el cantant italià Paolo Conte, a més a més de la col·laboració del festival amb actes en diversos centres cívics.
També fora de competició, el caramel d’aquesta edició serà la pel·lícula Valhalla Rising (2009), de Nicolas Winding Refn, i inèdita fins ara al nostre país. Winding Refn, més conegut per les posteriors Drive, Only God Forgives i The Neon Demon, presentarà la pel·lícula en persona, inclòs un col·loqui posterior. Després de la desfilada de grans actors en edicions passades i la impossibilitat de dur ningú en plena pandèmia l’any passat, la presència del director danès és el gran reclam d’aquesta edició, a l’espera que es confirmin altres assistents il·lustres.